warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/modules/taxonomy/taxonomy.pages.inc on line 33.

Imam Mahdi

Banyaknya bencana adalah salah satu tanda kedatangan Imam Mahdi

Ucapan Rasulullah SAW yang mungkin bisa menghibur kawan2 yang dirundung bencana merapi:

Dari Ali bin Ali al-Hilali RA berkata, Aku masuk ke tempat Nabi SAW semasa baginda sedang sakit, sebelum baginda wafat dan mendapati Fatimah RA duduk di ...sisi kepalanya, sedang menangis. Rasulullah SAW membuka matanya dan bertanya,

Wahai Fatimah, kenapa engkau menangis?

Jawab Fatimah, “Aku takutkan kehilanganmu.”


Lantas baginda SAW bersabda,

Sahabat Nabi Muhammad s.a.w. yang Meriwayatkan Hadis Mengenai Mahdi

Berdasarkan hadis-hadis yang telah diriwayatkan, terdapat empat puluh empat nama para sahabat RA yang pernah menyampaikan kepada kita hadis-hadis mengenai Imam Mahdi, seperti yang mereka pernah dengar daripada Nabi SAW sendiri. Sebagian mereka adalah merupakan sahabat utama Baginda SAW, yaitu orang-orang yang sudah mendapat jaminan syurga daripada Rasulullah SAW. Ada yang meriwayatkan sebuah hadis dan ramai pula yang meriwayatkan beberapa buah hadis mengenai Imam Mahdi daripada Rasulullah SAW.

Al Qur'an Hidup

Dalam menurunkan perintah perintah dan larangannya Nya, Tuhan tidak pernah menyampaikannya langsung kepada manusia. Selalu yang Tuhan lakukan adalah mengirimkan peringatan, perintah, dan larangan, melalui person dari kalangan kaum / bangsa itu sendiri. Hal ini jelas di tulis di dalam QS At Taubah 128 - 129: "Laqad jaakum rasulummin anfusikum... ", "Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri.... "

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer