Akibat Perkecil Sahabat Nabi

Submitted by admin on Sun, 2006-12-31 11:56


21/07/2006

Nama Abu Hurairah tidak asing lagi dalam dunia Islam sebagai seorang Sahabat yang paling banyak menghafal Hadis.

Beliau amat kasih kepada kucing. Beliau akan memungut kucing-kucing yang dijumpai di jalanan kerana tidak tergamak membiarkan binatang tersebut terbiar tanpa jagaan, lebih-lebih lagi kalau binatang itu dianiayai.

Suatu hari beliau menggendong salah seekor kucingnya dalam lengan bajunya.

Rasulullah SAW ternampak lalu bertanya, "Apa itu?"

"Kucing," jawab Abu Hurairah ringkas.

"Wahai Abu Hurairah (bapa kucing)," kata Rasulullah SAW, memberi gelaran kepadanya. Gelaran tersebut melekat padanya hingga akhir hayatnya pada tahun 57 H dalam usia 78 tahun.

Di dalam satu majlis perbincangan yang diadakan beberapa tahun selepas kematiannya, nama Abu Hurairah disebut lagi. Ramai yang hadir dalam majlis itu termasuk seorang ulama, Al Khadi Abu At Taib. Seorang pemuda bangun lantas bertanya satu masalah. Pemuda itu meminta diterangkan dalilnya sekali.

Salah seorang yang hadir dalam perbincangan tersebut menjawab masalah pemuda itu berdasarkan Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.

Mendengar nama Abu Hurairah, pemuda tersebut membantah dengan suara yang keras, "Hadis Abu Hurairah tidak diterima." Dia mahukan dalil Hadis yang diriwayatkan oleh Sahabat lain. Rupa-rupanya pemuda itu tidak menyukai Abu Hurairah.

Mereka yang hadir tercengang mendengar kata-kata yang kurang sopan itu. Tambahan pula orang yang diperkecilkan oleh pemuda Khurasan itu ialah seorang Sahabat Rasulullah yang paling banyak menghafaz Hadis dan disayangi oleh baginda SAW.

Tiba-tiba seekor ular menjelma di tengah-tengah majlis tersebut. Orang ramai terkejut lalu meluru keluar dan lari bertempiaran. Yang peliknya, ular itu hanya mengejar pemuda yang bermulut lancang itu sahaja.
Begitulah balasan kepada orang yang menghina Sahabat. Menghina Sahabat Nabi samalah seperti menghina Nabi sendiri. Manakala menghina Nabi pula samalah seperti menghina Allah SWT. Masakan Allah akan membiarkan begitu sahaja "orang-orang-Nya" dihina atau dimusuhi.

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Filtered HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type='1 A I'> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id='jump-*'> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

PingBack