warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02220 4. Umat Islam Hidup Sengsara Semasa Dajjal Keluar





02220 4. Umat Islam Hidup Sengsara Semasa Dajjal Keluar



A. Hadisnya panjang, dipendekkan… Rasulullah SAW ditanya lagi,

“Bagaimanakah kelajuan perjalanannya di bumi?” Jawab Rasulullah, “Seperti hujan yang ditiup angin. Dalam tiga tahun sebelumnya, tidak ada hujan dan sudah tidak ada tumbuh-tumbuhan. Dalam tahun kedua, air dan tumbuh-tumbuhan hanya tinggal dua pertiga sahaja dan pada tahun ketiganya pula, semuanya sudah tidak ada lagi.” Waktu itu, tidak ada pokok yang mengeluarkan buah-buahan melainkan habis (mati), kecuali yang disisihkan oleh Allah.” Rasulullah SAW ditanya lagi, “Wahai Rasulullah, kalau begitu keadaannya, apakah yang akan dimakan oleh umat manusia?” Rasulullah menjawab, “Tasbih, tahmid, tahlil dan takbir pada masa itu berfungsi seperti makanan.”

Setelah Dajjal muncul, umat Islam terkepung di beberapa tempat dan berkumpul di tempat-tempat itu. Tidak lama selepas itu, kekurangan makanan pula berlaku dan diikuti tidak lama selepas itu oleh kebuluran. Umat Islam kian dicengkam oleh kelaparan yang amat sangat sehingga kebanyakan mereka yang sudah tidak tahan dengan keadaan ini akhirnya mengalah kepada Dajjal. Ada yang bertahan tetapi terpaksa memakan apa-apa sahaja seperti kertas lama yang dicelup ke dalam air, batang-batang kayu dan tulang-tulang kering yang ditumbuk halus-halus. Bagi golongan yang lebih takwanya mereka hanya makan dan minum melalui zikir-zikir yang mereka amalkan sehari-hari itu.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer