warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02213 49. Imam Mahdi dan Ikhwan





02213 49. Imam Mahdi dan Ikhwan



A. Muhammad bin Ali al-Hanafiah RH berkata,

“Kami sedang bersama-sama dengan Sayidina Ali KMW apabila seorang lelaki bertanya tentang Al-Mahdi. Imam Ali KMW berkata, “Begini.” Lalu ditemukannya jari-jarinya sambil dikira sampai tujuh dan berkata, “Dia akan muncul pada akhir zaman ketika orang-orang (munafik) berkata bahawa Allah telah mati. Kemudian melaluinya (Al-Mahdi) Allah mendatangkan untuk mereka awan mendung yang menutupi langit lalu Allah mempertautkan antara hati mereka sehingga mereka tidak berasa keseorangan lagi malah akan lebih gembira jika ada orang lain yang menyertainya. Bilangan mereka adalah seperti pasukan Badar. Sama ada mereka itu pada permulaannya yang mendapatinya atau yang kemudian lalu menyertainya. Bilangan mereka tetap (sama) seperti bilangan tentera Talmut yang berjaya menyeberangi sungai dengannya (Talut).”

B. Sesungguhnya pada suatu hari Rasulullah SAW bertanya kepada para Sahabatnya,

“Orang mukmin yang manakah yang paling dikagumi akan iman mereka?” Para Sahabat RA menjawab, “Para malaikat.” Jawab Nabi SAW, “Bagaimana tidak para malaikat itu beriman kerana mereka berada di sisi Tuhan mereka.” Para Sahabat RA menjawab, “(Kalau begitu) para nabi.” Jawab Nabi SAW, “Bagaimana mereka itu tidak beriman sedangkan wahyu Allah diturunkan kepada mereka.” Jawab Sahabat RA, “(Kalau begitu) maka kamilah.” Jawab Nabi SAW, “Bagaimana kamu semua tidak beriman sebab aku dizahirkan berada di tengah-tengah kamu. Sesungguhnya orang mukmin yang dikagumi imannya adalah orang-orang yang datang selepas kamu, mereka hanya membaca lembaran-lembaran sahaja lalu mereka beriman dengan isi-isi lembaran itu.” (Al-Bukhari)

Ikhwan ini berjumlah 314 orang, dan sebahagian daripadanya adalah wanita. Mereka ini adalah penolong-penolong kanan Imam Mahdi dan dididik oleh Pemuda Bani Tamim sehingga menjadi golongan yang bertakwa dan kasihkan Tuhan sepenuh hati. Mereka ini dipilih melalui dua peringkat seperti yang dijelaskan iaitu sama ada mereka adalah golongan menganggotainya sejak awal lagi atau masuk kemudian lalu menyertainya. Golongan yang awal menyertainya ada dua golongan pula, iaitu yang benar-benar ikhlas berjuang dan sabar menempuh ujian berat atau golongan yang tercicir daripada perjuangan lalu terkeluar. Golongan yang tertapis ini adalah hati yang benar-benar berhati pejuang. Golongan kedua adalah mereka yang mendapat hidayah Allah SWT lalu dipilih-Nya mereka untuk memasuki dan mengikuti perjuangan ini lalu menjadi ahli baru, menggantikan sebahagian besar ahli lama yang telah tercicir tadi.

Mereka ini adalah salah satu golongan yang iman mereka sangat dikagumi oleh Allah SWT dan Rasulullah SAW seperti yang tersebut di dalam hadis di atas. Mereka lahir jauh daripada zaman kenabian tetapi iman mereka amat tinggi seolah-olah mereka pernah melihat Rasulullah SAW dan hidup sezaman dengannya.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer