warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02206 42. Rom Dikalahkan dengan Takbir





02206 42. Rom Dikalahkan dengan Takbir



A. Dari Huzaifah RA, sabda Nabi SAW,

“Bahawa mereka (tentera Islam) akan merobohkan benteng (kota) Romawi dengan mengucapkan takbir (sahaja).”

Rasulullah SAW tidak pernah berbohong terhadap apa yang diucapkannya. Baginda SAW adalah seorang rasul yang bertaraf Ulul Azmi dan merupakan Sodiqul Masduq, mustahil cakapnya tidak benar. Logik atau tidak logik adalah soal lain. Apabila Rasulullah SAW sendiri yang menyebutkannya, maka perkara itu kenalah dilogikkan juga, walau dengan apa cara pun kerana baginda SAW hanya menyebutkan apa yang Allah SWT beritahu kepada baginda SAW. Semua ini bukanlah dengan nafsu baginda SAW sendiri atau baginda memandai-mandai sendiri.

Apa yang dipertikaikan oleh beberapa orang pemikir zaman ini adalah suatu yang sudah melampau. Mereka mendakwa keupayaan tentera Islam mengalahkan Rom dengan takbir sahaja sebagai suatu cerita dongeng. Apakah mereka ini berfikir bahawa Rasulullah SAW diutus untuk membawa cerita-cerita dongeng? Bacalah Surah Yasin, akan kita temui penyataan Allah SWT sendiri yang menyatakan bahawa baginda SAW bukanlah seorang tukang syair atau tukang cerita dongeng seperti yang didakwa.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer