warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02193 29. Putera Imam Mahdi Turut Menjadi Pemerintah





02193 29. Putera Imam Mahdi Turut Menjadi Pemerintah



A. Kata Kaab al-Akhbar RH,

“Setelah al-Mahdi (mendapat kekuasaan), ada seorang lelaki dari keturunannya sendiri yang menjadi (wakil) khalifah, yang mana kelemahannya lebih banyak daripada kebaikannya. Dia membawa perpecahan setelah adanya persatuan dan ukhuwah. Dia tidak lama memerintah kerana dibunuh oleh seorang lelaki dari keturunan al-Mahdi juga.”

B. Kata Arto’ah bin Zufar (seorang tabiit tabiin pada zaman Abdul Malik bin Marwan),

“Al-Mahdi akan singgah di Baitulmaqdis. Setelah itu ada khalifah dari keturunannya yang memimpin dalam waktu yang panjang. Para pemimpin ini memerintah umat manusia sehingga mereka bersembahyang di belakang Bani Abbas.”

Imam Mahdi memecahkan dunia ini kepada beberapa bahagian dan pada setiap bahagian itu dilantiknya wakil khalifah untuk membantunya mentadbir dunia yang luas dan berpenduduk ramai ini. Salah seorang wakil khalifahnya adalah dari anak cucunya sendiri, mengenangkan keutamaan keturunan Nabi Muhammad SAW. Namun, beliau tidak berapa layak memerintah lalu diturunkan oleh seseorang dari keturunan Imam Mahdi juga, dengan tujuan untuk mengelakkan berlakunya perpecahan kepada umat Islam yang telah bersatu itu, dan untuk menyelamatkannya dari terus jatuh ke lembah kebinasaan akibat kelemahannya. Dengan itu, selamatlah maruahnya dan maruah seluruh keluarga Nabi Muhammad SAW daripada dimalukan oleh keturunan Imam Mahdi yang seorang ini.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer