warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02192 28. Siapa Pula al-Makhzumi Itu





02192 28. Siapa Pula al-Makhzumi Itu



A. Kata Az-Zubair RA,

“Al-Makhzumi akan dibaiat setelah al-Mahdi (dibaiat). Dia akan memimpin (menjadi wakil khalifah untuk Imam Mahdi) dalam waktu yang lama. Kemudian ada suara dari langit yang bukan merupakan suara manusia ataupun jin (kafir) yang menyebutkan, “Baiatlah si fulan. Janganlah kamu semua kembali kepada kekufuran setelah berhijrah.” Tetapi mereka tidak tahu kepada siapa yang akan mereka baiat. Kemudian suara tadi menyeru (lagi) sampai tiga kali. Lantas al-Mansur dibaiat. Kemudian al-Mansur menyerang al-Makhzumi tetapi Allah membantu al-Makhzumi. Maka al-Makhzumi berjaya membunuh al-Mansur dan bala tenteranya.”

Al-Makhzumi dalam ungkapan ini adalah pembantu kanan kepada Al-Qahtani. Beliau diberi kekuasaan yang luas untuk ditadbir, dan beliau mentadbirnya dengan baik dalam tempoh yang lama. Peribadi yang disebut sebagai Al-Mansur dalam asar ini bukanlah Al-Mansur Pemuda Bani Tamim itu. Al-Mansur ini adalah pemimpin kanan kepada Al-Makhzumi. Al-Makhzumi adalah seorang pemimpin yang adil dan taat kepada perintah Imam Mahdi manakala Al-Mansur pula mempunyai niat yang lain iaitu untuk kepentingan dirinya sendiri. Kerana niat yang salah itulah akhirnya dia kalah kepada Al-Makhzumi. Akhirnya ternyata bahawa Al-Makhzumi tetap menjadi pemimpin di kawasan itu, iaitu sebagai wakil khalifah kepada Imam Mahdi. Setelah itu, dunia kembali menjadi aman damai dan tiada lagi sebarang persengketaan antara dua manusia pun.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer