warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02182 18. Mencari dan Membunuh As-Sufyani dan Kalb





02182 18. Mencari dan Membunuh As-Sufyani dan Kalb



A. Kata tabiin RH,

“Ketika al-Mahdi mendengar berita tentang terbenamnya pasuka as-Sufyani di al-Baidak, yang ketika itu dia sedang berada di Makkah, terus keluar bersama-sama 12,000 orang pasukan, yang di antaranya adalah para Wali Abdal hingga sampai di Ilyak. Bersamaan dengan itu, ketika as-Sufyani mendengar berita tersebut, dia bercadang mahu menyerah diri kepada al-Mahdi tetapi dicela oleh pamannya iaitu Kalb. Kemudian dia menyerang al-Mahdi (tetapi tewas) dan terus ditangkap. Al-Mahdi berkata, “Inilah dia orang yang menentang perintahku.” Kemudian diambil keputusan untuk memenggalnya di atas batu di Ilyak. Seterusnya al-Mahdi mencari Kalb dan membinasakannya.”

As-Sufyani adalah pihak yang sangat kuat menentang Imam Mahdi sehingga akhirnya pasukan tenteranya tenggelam ke dalam tanah, akibat kederhakaannya kepada kekuasaan Islam. Ternyata bahawa As-Sufyani itu tidaklah sehandal mana kerana mereka sebenarnya pada masa itu, sudah merasakan kekuatan roh tentera Islam manakala mereka sendiri terasa inferior. Perlawanan yang tidak bererti sangat itu hanyalah dikeranakan kedegilan para pemimpin utamanya yang mahukan juga peperangan. Akibatnya, apabila berlaku peperangan mereka dengan mudah sahaja tewas kepada askar-askar Islam yang amat hebat itu.

Imam Mahdi sendiri semasa melakukan penaklukan terhadap Eropah itu memakai serban berwarna biru dan dengan bantuan para wali Allah dan malaikat, tentera Islam berjaya mengalahkan tentera Eropah yang bersatu itu. Lama masa peperangan di Eropah ini adalah dua puluh tiga tahun menurut ukuran kita pada hari ini atau ukuran di Eropah sendiri, manakala menurut pandangan tentera Imam Mahdi (tentera Islam sendiri) masa yang diambil untuk menakluk Eropah itu adalah selama tujuh tahun tujuh bulan. Lihat pada bahagian berikut untuk mengetahui dengan tepat maksud angka-angka itu.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer