warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02178 14. Pemerintahan Yang Diredai Oleh Semua





02178 14. Pemerintahan Yang Diredai Oleh Semua



A. Sabda Nabi SAW,

“Kulit Al-Mahdi adalah seperti orang-orang Arab, bentuk tubuhnya adalah seperti bentuk tubuh orang Israel, pipi kanannya bertahi lalat dan kekhalifahannya diredhai oleh penduduk bumi, penduduk langit dan burung-burung di angkasa.”           (Abu Nuaim & at-Tabrani)

Sebab apakah pemerintahan Imam Mahdi diredai oleh seluruh penduduk bumi dan langit? Sebabnya ialah Imam Mahdi adalah orang yang diredai oleh Allah SWT. Apabila seseorang itu telah diredai oleh Allah, maka seluruh makhluk pun, sama ada di langit mahupun di bumi, pasti akan turut sama meredainya. Hanya manusia sahaja yang tidak berapa jelas akan hal ini. Setelah mendapat petunjuk dari Allah sahaja, barulah seseorang itu akan diredai oleh seluruh manusia pula.

Berdasarkan ini pulalah kita ambil kesimpulan bahawa kita wajib mencari seorang pemimpin yang benar-benar diredai oleh Allah untuk memimpin kita. Bukan sebarang-barang orang boleh kita pilih sebagai pemimpin, dengan harapan orang itu akan membawa kita kepada Allah, sedangkan dia sendiri pun tidak berapa kenal dengan Allah. Apakah seorang pemimpin yang begini sifatnya akan dapat diharapkan dapat membawa kita kepada Allah? Kita tidak boleh mencari seseorang sebagai pemimpin kita semasa kita sukakan dia, dan mencampakkannya ke belakang kita apabila kita sudah tidak sukakannya lagi.

Sifat seperti ini bukanlah sifat seorang mukmin sejati. Dalam konteks pemerintahan berkhalifah, pemimpin bukannya boleh ditukar ganti seperti kita menukar kain dan menyalin baju. Sekali kita membaiat seseorang sebagai pemimpin, baiatnya akan terus berjalan sehinggalah salah seorang daripadanya atau kedua-duanya mati. Pemimpin yang memimpin kita semasa di dunia ini adalah juga seorang yang akan memimpin kita di dalam kubur dan juga di akhirat kelak. Apakah kita hanya mencari seorang pemimpin yang hanya memimpin kita semasa di dunia sahaja dan tidak ada sangkut paut dengan kita semasa di akhirat kelak? Ingat, pemimpin yang akan memimpin kita di akhirat adalah lebih utama dan lebih perlu daripada pemimpin kita semasa kita hidup di dunia sahaja.

Jika pemimpin yang kita sayangi itu bukan merupakan orang Allah, sudah pasti masa depannya di akhirat sana samar-samar. Jika dia bernasib baik dimasukkan ke dalam syurga, kita pun akan turut bernasib baik mendapat syafaat darinya untuk turut dimasukkan ke syurga juga. Jika nasibnya buruk sekali kerana terpaksa dicampak ke neraka, maka kita pun turut terancam kerana ada kemungkinan kita pun akan turut ke neraka. Bukankah Nabi SAW sudah menyebutkan bahawa setiap orang itu di akhirat kelak akan mengikut orang yang disayanginya? Jika pemimpinnya ke syurga, dia akan dapat tiket mudah untuk ikut serta. Dan jika pemimpinnya ke neraka, dia pun akan turut sama.

Dan itulah sebabnya pemerintahan Imam Mahdi diredai oleh seluruh penduduk bumi dan penduduk langit, kerana keberadaannya di kalangan umat manusia, bukan sekadar berfungsi memimpin zahir manusia, malah beliau juga adalah pemimpin hati mereka, pemimpin agama mereka, pemimpin yang akan memimpin seluruh manusia semasa berada di Padang Mahsyar kelak dan juga pemimpin mereka semasa berada di dalam syurga nanti. Imam Mahdi adalah pemimpin di dunia, pemimpin di akhirat dan pemimpin di dalam syurga. Itulah sifat-sifat sebenar seorang pemimpin sejati. Seorang pemimpin sejati seperti Imam Mahdi, apabila beliau telah meredai seseorang maka orang itu ada harapan besar untuk turut masuk ke syurga, dan orang yang meredainya juga ada harapan yang besar untuk diikutsertakan masuk sama ke dalam syurga. Itulah rahmat Tuhan yang sangat luas kepada manusia pada akhir zaman, jauh lebih luas daripada keseluruhan luas kolong langit ini.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer