warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02177 13. Harta Juga Menjadi Berkat





02177 13. Harta Juga Menjadi Berkat



A. Sabda Nabi SAW,

“Sungguh Allah akan melahirkan seorang lelaki daripada keturunanku, yang (antara sifat utamanya ialah) giginya berjarak, dahinya lebar, keadilannya sangat meliputi seluruh alam dan akan mendapatkan harta-benda dengan melimpah-limpah.” (Abu Nuaim)

B. Dari Abu Said Al-Khudri RA katanya, Nabi SAW bersabda,

“Dia akan memnuhkan bumi ini dengan keadilan dan kesaksamaan seperti sebelumnya yang dipenuhi dengan kekejaman dan penindasan. Seluruh penduduk langit dan bumi amat berpuas hati dengan (pemerintahan)nya dan dia akan mengagihkan harta benda secara saksama.” Para sahabat bertanya apakah yang dimaksudkan dengan saksama itu? Rasulullah SAW menjawab, “Sama rata antara semua orang, dan Allah akan menjadikan hati setiap umat Muhammad kaya-raya, dan keadilannya amat memuaskan hati mereka sehingga dia menghantar seorang petugasnya untuk bertanya, “Siapakah (lagi) yang mahukan harta?” Tiada seorang pun yang mahukan harta yang dimaksudkan melainkan seorang yang berkata, “Saya.” Katanya, “Pergilah ke perbendaharaan dan beritahunya bahawa Al-Mahdi menyuruhnya memberikan (dia) harta benda.” Pegawai perbendaharaan itu berkata, “Ambillah sekehendakmu.” Lalu dia pun mengambil harta itu sepenuh pakaiannya lalu mengikatnya. Kemudian dia berasa bersalah lalu berkata, “Akulah umat Muhammad yang paling tamak.” Dia berhasrat memulangkan semula (harta tersebut) tetapi tidak diterima, sambil (Al-Mahdi) berkata, “Kami tidak akan menerima semula apa-apa yang telah kami berikan.” Al-Mahdi tinggal memerintah selama tujuh, lapan atau sembilan tahun. Kemudian tiada lagi kehidupan yang lebih baik daripada masa itu.”     (Abu Daud, Ibnu Hibban, At-Tarmizi, Ahmad, At-Tabrani & Abu Nuaim)

hadis ini juga adalah sambungan kepada penerangan bahagian yang sebelum ini. Oleh itu, rasa-rasanya tidak perlu juga diperpanjangkan lagi di sini.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer