warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02172 8. Khazanah Purba di Antokiah





02172 8. Khazanah Purba di Antokiah



A. Kata Kaab Al-Akhbar RH,

“Al-Mahdi akan mengeluarkan Peti Tabut (Bani Israel) daripada bandar Antokiah.”

B. Kata tabiin RH,

“Peti Tabut (yang dikeluarkan) dari Laut Tibriyah akan berada di tangan Al-Mahdi. Dia membawanya dan diletakkan di Baitulmaqdis. Jika orang-orang Yahudi melihat peti tersebut, maka mereka akan memeluk Islam, melainkan sebilangan kecil sahaja.”

C. Kata Tamim Ad-Dari RA,

“Aku bertanya, “Wahai Rasulullah, aku tidak pernah melihat sebuah kota Rom (yang cantik) seumpama kota Antokiah dan aku tidak pernah melihat hujan (lebat) yang turun seperti yang ada di sana.” Apabila baginda SAW mendengarnya, baginda pun bersabda, “Benar, kerana Kitab Taurat, Tongkat Nabi Musa, Peti Tabut dan singgahsana Nabi Sulaiman berada di dalam guanya. Tidak sedikit awan yang datang dari pelbagai arah kepadanya lalu menurunkan hujan di lembah itu.”

Ini adalah satu lagi kelebihan yang diberikan oleh Allah kepada Imam Mahdi, yang tidak didapat oleh orang-orang lain di dunia ini sebelumnya. Walaupun semua kenyataan ini dibuat oleh tokoh Islam yang dikenali oleh ramai sebagai pembawa kisah-kisah Israiliyat, hal ini tidaklah bermakna ungkapan mereka ini harus dibiarkan begitu sahaja. Sebabnya Tamim Ad-Dari RA hanya meriwayatkan apa yang telah disebutkan oleh baginda Rasulullah SAW sendiri, bukannya reka-rekaan beliau dan bukan pula diambil daripada kisah-kisah Israiliyat.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer