warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02166 2. Manusia Mengerumuni Imam Mahdi





02166 2. Manusia Mengerumuni Imam Mahdi



A. Sabda Nabi SAW,

“Umat manusia akan mencari dan mengerumuni al-Mahdi seperti lebah mengerumuni madunya. Keadilan al-Mahdi meratai seluruh alam, seperti sebelumnya bumi dipenuhi dengan penyelewengan. Pada masa ini, umat manusia menjadi seperti pada masa kanak-kanaknya, selalu bermain dan tidak pernah menumpahkan darah”

Pemimpin adalah bapa kepada rakyat dan rakyat adalah anak kepada pemimpin. Pemimpin mesti menganggap rakyatnya perlu ditarik ke jalan yang betul seperti orang menarik haiwan ternakan ke padang yang betul, bukannya ke arah jurang yang dalam atau ke padang pasir yang tandus. Pemimpin yang adil adalah pemimpin yang mendapat tempat paling besar dalam hati sekalian rakyat, tidak kira usia atau bangsa. Pemimpin yang adil adalah pemimpin yang rakyat taat kepadanya tanpa perlu disuruh-suruh atau dibentak-bentak. Pemimpin yang adil adalah orang yang dicontohi segala perihalnya oleh rakyat, sama ada yang zahirnya mahupun yang batinnya. Pemimpin yang adil adalah orang yang paling dicintai dan disayangi, lebih daripada anak-anaknya sendiri.

Pemimpin yang adil adalah pemimpin yang membawa keamanan dan kebahagiaan hakiki kepada rakyatnya sehingga mereka tidak memerlukan apa-apa pun lagi selain beribadat kepada Allah SWT. Keadilannya begitu merata sehingga seorang penduduk yang tinggal nun jauh di ceruk kampung pun mendapat perhatian yang sewajarnya daripada pemimpinnya tadi. Pemimpin yang adil adalah pemimpin yang dapat mendekatkan hati rakyatnya kepada Allah SWT sedekat-dekatnya, dapat meninggikan iman rakyatnya setinggi-tingginya, dapat menaikkan Islam ke tempat yang semulia-mulianya dan mampu menguruskan seluruh urusan rakyatnya sehingga kepada yang sekecil-kecilnya.

Hal ini mustahil dapat dilakukan oleh sesiapa pun melainkan oleh seorang pemimpin yang bertaraf Orang Allah. Hanya pemimpin yang bertaraf ini sahaja yang akan diberi kesanggupan oleh Allah untuk menguruskan segala hal urusan manusia yang dipimpinnya kerana hakikatnya mereka hanyalah mentadbir sebagai seorang wakil sahaja, iaitu Wakil Allah. Hakikatnya yang mentadbir itu adalah Allah SWT, bukannya mereka. Maka dimampukan-Nyalah orang-Nya untuk mentadbir sesebuah negara, malah sehingga ke seluruh dunia ini sekalipun. Itulah rahsia sebenar kejayaan kepemimpinan seorang pemimpin yang bertakwa. Hal ini memang sudah terlindung daripada pandangan ahli-ahli sejarah Islam dan sejarawan dunia kerana ilmu-ilmu seperti ini tidak Allah wariskan kepada golongan-golongan yang seperti itu. Hanya Orang-orang Allah sahaja yang akan diberikan nikmat pengetahuan tentangnya.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer