warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02160 25. Malaikat Menjaga Imam Mahdi





02160 25. Malaikat Menjaga Imam Mahdi



A. Kata sahabat RA,

“Allah menugaskan malaikat seramai 3,000 untuk mengawal al-Mahdi sambil memukul orang yang memusuhi dan menentang al-Mahdi.”

B. Dari Huzaifah RA katanya, Nabi SAW bersabda,

“Kalaulah tidak tinggal umur dunia melainkan sehari sahaja lagi, pasti akan dipanjangkan oileh Allah hari itu sehingga didatangkan-Nya seorang lelaki dari ahli keluargaku, yang berdiri malaikat di antara dua tangannya dan dia akan mengembangkan agama Islam.”

Imam Mahdi adalah seorang pemimpin umat yang sentiasa mendapat bimbingan, bantuan dan petunjuk daripada Allah SWT sepanjang masa. Pemimpin beginilah yang sepatutnya setiap umat Islam berlumba-lumba mencari dan melantiknya sebagai pemimpin. Jika tidak berbuat demikian, maka kita sendirilah yang akan rugi nanti. Allah tidak akan rugi apa-apa dan Jadual-Nya tetap akan berlaku juga. Kita tahu atau tidak, kita faham atau tidak, kita mahu atau tidak, Jadual-Nya tetap akan berlaku juga, walau dengan apa cara sekalipun.

Selain itu, Allah SWT akan menugaskan seramai tiga ribu atau empat ribu malaikat untuk menjaga, mengawasi, membantu dan membimbing Imam Mahdi. Mereka ini adalah petugas-petugas yang amat taat, tidak pernah tidur, tidak pernah lalai dan tetap menjalankan tugas apabila diperlukan. Mereka tidak pernah meminta upah terhadap apa-apa tugas yang mereka jalankan dan tidak pernah dapat ditipu oleh mana-mana orang pun.

Penugasan malaikat untuk membantu Imam Mahdi ini adalah juga merupakan suatu lambang bahawa Imam Mahdi itu benar-benar Orang Allah. Hanya orang Allah sahaja yang layak mendapat bantuan-Nya yang diturunkan dalam pelbagai bentuk dan cara. Dan keistimewaan Imam Mahdi ialah beliau diserahi dengan tiga ribu atau empat ribu malaikat yang ditugaskan untuk menuruti segala perintahnya.

Dengan bantuan malaikat inilah juga, umat Islam akan dimenangkan setiap kali mereka menentang musuh mereka iaitu orang-orang kafir yang melawan. Malaikat adalah makhluk yang tidak dapat dilihat oleh manusia biasa dan kekuatan mereka adalah amat besar, sebesar yang dikehendaki oleh Allah. Maka mustahil kekuatan malaikat dapat dikalahkan oleh manusia biasa, apatah lagi yang melawannya itu adalah orang-orang kafir yang memusuhi Islam.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer