warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02158 23. Ada Suara Malaikat di Atas Kepalanya





02158 23. Ada Suara Malaikat di Atas Kepalanya



A. Sabda Nabi SAW,

“Al-Mahdi akan muncul dan dia selalu mengenakan serban di atas kepalanya dan di atas serbannya itu ada suara yang menyeru, “Inilah dia al-Mahdi, Khalifah Allah, maka ikutlah dia.”

B. Sabda Nabi SAW,

“Al-Mahdi akan muncul yang (antara tandanya ialah) di atas kepalanya ada malaikat yang menyeru, “Ini adalah al-Mahdi, untuk itu, ikutilah dia.”

Pada hari ini sistem baiat sudah terlalu lama tidak dipakai lagi oleh umat Islam sehingga mereka sudah tidak tahu lagi bagaimana hendak membaiat Imam Mahdi, walaupun Imam Mahdi itu sudahpun muncul di depan mata. Maka untuk memudahkan baiat itu berlangsung, maka Allah menugaskan beberapa malaikat yang akan mengajar manusia apa-apa perkataan yang akan digunakan untuk baiat.

Hadis ini juga menjelaskan bahawa akan muncul terlalu ramai Mahdi palsu sehingga manusia sudah tidak lagi yakin kepada Imam Mahdi yang sebenar sewaktu beliau mula-mula keluar. Untuk meyakinkan manusia bahawa Imam Mahdi yang muncul itu adalah benar-benar Imam Mahdi, dan bukannya Mahdi palsu, maka akan terdengar suara malaikat di atas kepalanya yang menyatakan bahawa Imam Mahdi yang ini adalah sebenar-benar Imam Mahdi, bukan lagi Mahdi palsu yang harus ditolak oleh umat Islam.

Itulah kesannya apabila sudah terlalu ramai Mahdi palsu sehingga apabila Imam Mahdi yang sebenar muncul pun, orang ramai masih lagi ragu-ragu dan tidak meyakininya. Mereka juga masih menganggap Imam Mahdi yang muncul pada kali ini pun adalah Mahdi palsu juga, sama seperti Mahdi-mahdi yang terdahulu daripadanya. Hanya dengan bantuan malaikat yang dapat didengar suaranya itu, barulah ramai yang meyakininya sebagai Imam Mahdi yang sebenar-benarnya, bukan lagi Imam Mahdi palsu seperti dahulu.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer