warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02156 21. Pembawa Bendera Imam Mahdi





02156 21. Pembawa Bendera Imam Mahdi



A. Kata tabiin RH,

“Yang akan membawa bendera al-Mahdi adalah seorang lelaki yang muda usianya. Dia berjanggut nipis dan berkulit kuning. Sekiranya dia menggempur gunung, nescaya gunung itu akan hancur dan menjadi rata (sehinggalah mereka) sampai ke bandar Ilyak (sebuah bandar di Baitulmaqdis).”

Pemegang Panji-panji Hitam yang dimaksudkan itu adalah Syuaib bin Saleh. Namun, Syuaib bin Saleh tidaklah sentiasa membawa Panji-panji Hitam itu di tangannya, kerana beliau adalah seorang pemimpin yang ditaati oleh setiap orang bawahannya. Maka akan ada seorang lelaki lain yang akan ditugaskan membawa Panji-panji itu yang di bawah pimpinan beliau. Orang itu adalah salah seorang kanan Pemuda Bani Tamim yang masih muda, berjanggut nipis dan kulitnya kuning, iaitu benar-benar orang dari bangsa Timur. Dia inilah yang ditugaskan membawa Panji-panji berkenaan untuk pasukannya dan dia adalah seorang yang mempunyai keramat, iaitu bertaraf wali Allah. Antara keramat terbesarnya ialah mampu meratakan gunung untuk memudahkan pasukannya melaluinya.

Boleh jadi juga yang dimaksudkan itu adalah keramat pemimpin mereka iaitu Pemuda Bani Tamim,  sedangkan pemuda pembawa bendera tadi hanyalah sebagai perintis jalan bagi kumpulannya itu. Dengan keramat pemimpin besar mereka, gunung dan bukit mampu diratakan untuk memudahkan laluan mereka. Hal ini tidaklah sukar bagi Allah kerana Dia adalah Maha Berkuasa melakukan apa sahaja menurut kehendak-Nya.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer