warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02150 15. Baiat Pertama Adalah di Masjidil Haram





02150 15. Baiat Pertama Adalah di Masjidil Haram



A. Sabda Nabi SAW,

“Al-Mahdi akan dibaiat di antara Hajarul Aswad dan Maqam Ibrahim oleh sejumlah orang (tentera) yang mengikuti Perang Badar. Kemudian datang sekumpulan orang dari Iraq dan Wali Abdal daripada penduduk Syam untuk berikrar kepadanya. Dan akan datang pula pasukan (tentera as-Sufyani) dari Syam yang kemudiannya ditelan bumi di al-Baidak dekat Zul Hulaifah. Semuanya binasa kecuali si pembawa berita sahaja.” Dalam satu riwayat lain diterangkan jumlahnya (yang terselamat itu) adalah dua orang. Salah seorang daripadanya menyampaikan berita tersebut kepada al-Mahdi, manakala yang lain menyampaikan berita tersebut kepada as-Sufyani. Menurut satu riwayat lain pula, kedua-duanya menyampaikan berita tersebut kepada as-Sufyani.          (Abu Daud & Al-Hakim)

Hadis ini menjelaskan kepada kita tentang peristiwa yang akan berlaku sebaik sahaja Imam Mahdi dibaiat oleh kumpulan umat Islam yang mendatanginya. Perkara ini telah diterangkan dengan panjang lebar pada bahagian sebelum ini. Maka di sini tidak perlu lagilah diterangkan.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer