warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02149 14. Tempat Umat Islam Membaiat Imam Mahdi





02149 14. Tempat Umat Islam Membaiat Imam Mahdi



A. Kata sahabat RA,

“Al-Mahdi dibaiat di antara Hajarul Aswad dan Maqam Ibrahim yang mana pelaksanaannya (berlaku penuh aman dan singkat) tidak sampai membangkitkan orang yang sedang tidur dan tidak pula sampai menumpahkan (walaupun setitik) darah.”

B. Dari Abu Hurairah RA katanya, Rasulullah SAW bersabda,

“Orang ramai akan membaiat al-Mahdi antara Rukun dan Maqam Ibrahim.”  (Ibnu Tawus)

Kenapa mesti di Masjidil Haram di Makkah dan di suatu tempat di antara Hajarul Aswad dengan Maqam Ibrahim? Jawapannya adalah kerana di situlah tempat yang paling mulia bagi umat Islam di seluruh dunia. Menurut riwayat yang masyhur, di sekitar Masjidil Haram itu terdapat kira-kira tiga ratus makam rasul-rasul terdahulu, yang semuanya wafat di sana. Di antara Maqam Ibrahim dengan Hajarul Aswad itu sahaja terdapat kira-kira tujuh puluh makam nabi-nabi terdahulu.

Kerana kemuliaan itulah Allah SWT jadikan tempat itu sebagai tempat titik permulaan naiknya Islam sebagai kuasa baru dunia, menggantikan sistem kufur dari Barat itu, yang ternyata bukan menjadi sistem pilihan yang baik bagi umat manusia. Dengan naiknya Islam sebagai kuasa baru yang memerintah dunia, maka Allah akan membela nasib sekalian mukminin yang selama ini cukup lama menderita. Mereka dikatakan menderita kerana terpaksa bersusah payah mengelakkan diri, pemikiran, rohani, harta benda, agama dan keluarga daripada dipengaruhi oleh sistem hidup yang tidak pernah diredhai oleh Allah itu.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer