warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02148 13. Imam Mahdi Dibaiat Secara Umum di Masjidil Haram





02148 13. Imam Mahdi Dibaiat Secara Umum di Masjidil Haram



A. Sabda Nabi SAW,

“Berlaku perselisihan ketika kematian seorang khalifah (raja atau pemimpin di sebuah negara). Al-Mahdi yang merupakan penduduk Madinah melarikan diri ke Makkah. Kemudian (dia) didatangi oleh penduduk Makkah dan (dia cuba) diusir, tetapi dia enggan (lari dari Makkah). Lantas penduduk Makkah membaiatnya di antara Hajar Aswad dan Maqam Ibrahim.”   (Abu Daud)

Antara tanda Imam Mahdi muncul ialah kematian (atau penurunan kuasa) seorang pemerintah. Orang ini adalah pemimpin di salah sebuah negara di Timur. Jika tidak, masakan disebutkan oleh hadis kerana yang sebenarnya Timur memainkan peranan yang amat besar dalam proses kebangkitan semula Islam di seluruh dunia. Oleh itu, setiap apa yang berlaku di dunia sebelah sana, turut diambil berat oleh baginda SAW sendiri. Walaupun hanya disebutkan secara umum, maksudnya dapat difahami oleh pendukung pejuang kebenaran yang juga merupakan pengikut-pengikut kanan Imam Mahdi.

Selepas itu Imam Mahdi pun dibaiat oleh orang ramai di Makkah. Selepas pembaiatannya itu, maka secara sedikit demi sedikit Imam Mahdi menjadi pemerintah bagi sekalian manusia di seluruh dunia. Sistem pemerintahan Islam yang sebenar juga akan naik, bersama-sama dengan naiknya Imam Mahdi sebagai pemerintah manusia.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer