warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02125 28. Seruan Dari Langit





02125 28. Seruan Dari Langit


A. Daripada Talhah bin Ubaid RA, katanya Nabi SAW bersabda,

“Kemudian hari nanti akan terjadi (sangat banyak) bencana, sehinggakan orang yang berada di sebelahnya tidak sedar, melainkan dia juga turut tertimpa bersama-samanya. (Dalam keadaan yang demikian) sehingga datang hatif (suara penyeru, tidak kelihatan orangnya) dari langit yang berkata, “Sesungguhnya Amir kamu semua adalah si polan (maksudnya adalah Imam Mahdi).”

B. Kata Sayidina Ali bin Abi Talib KMW,

“Apabila ada seruan dari langit, “Sesungguhnya kebenaran itu berada di pangkuan keluarga Nabi Muhammad SAW,” maka ketika itu (nama) al-Mahdi mulai sibuk diperkatakan orang. Lalu umat manusia beransur-ansur mencintai al-Mahdi. Seterusnya tidak ada orang lain yang disebut-sebut lagi melainkan al-Mahdi.”

C. Kata tabiin RH,

“Nama al-Mahdi akan disebut-sebut oleh suara dari langit.”

D. Kata tabiin RH,

“Ketika itu juga terdengar satu seruan dari langit yang berbunyi, “Ketahuilah! Sesungguhnya para wali Allah itu tidak merasa takut dan tidak pula mereka bersedih hati.” (Surah Yunus, ayat 62)

E. Kata tabiin RH,

“Di dunia ini akan berlaku bencana (yang hebat-hebat) yang mana bencana ini tidak ada kesudahannya sehinggalah datang suara seruan dari langit, “Ketahuilah bahawa sesungguhnya yang akan menjadi pemimpin di bumi ini ialah si fulan. Dialah pemimpin yang sebenar.” Yang diulang sebut sebanyak tiga kali.”

F. Kata tabiin RH,

“Ada suara dari langit yang memanggil-manggil nama al-Mahdi. Suara ini dapat didengar oleh setiap orang sama ada yang berada di Timur mahupun di Barat, sehingga tidak ada orang sedang tidur, melainkan pasti terjaga (kerana) mendengarnya.”

G. Hadis mursal, sabda Nabi SAW,

“Pada bulan Ramadan akan terdengar suatu suara (di langit), pada bulan Syawal akan terdengar (pula) suara dodoian, pada bulan Zulkaedah akan berlaku huru-hara, pada bulan Zulhijjah para jemaah haji akan dirompak, dan pada bulan Muharam suatu suara dari langit akan kedengaran, “Ketahuilah bahawa sesungguhnya pemimpin yang dipilih oleh Maha Pencipta adalah si anu dan si anu (Al-Mahdi dan Pemuda Bani Tamim), maka ikutlah dan taatlah (kepada mereka).”

H. Dari Syahar bin Hausab RH, daripada Nabi SAW bersabda,

“Pada bulan Ramadan akan terdengar suatu suara, pada bulan Syawal akan terdengar bunyi mendodoi, pada bulan Zulkaedah mula berlaku huru-hara, pada tahun itu jemaah haji akan dirompak, dan pertempuran yang hebat di Mina yang membunuh ramai jemaah, darah akan mengalir di sana sehingga sampai ke Jamrah. Para sahabat (al-Mahdi) melarikan diri, lalu mereka berdiri di antara Rukun dengan Maqam, iaitu tempat dia dibaiat sedangkan dia tidak menyukainya. Maka mereka pun berkata kepadanya, “Kalau kamu menolak, kami akan penggal lehermu.” Maka seluruh penduduk langit dan bumi amat meredhainya.”     (Nuaim bin Hammad & Amru Ad-Dani)

I. Kata Ammar bin Yasir RA,

“Apabila Nafsuz Zakiyah telah terbunuh, satu suara dari arah langit akan berkata, “Pemimpin kamu semua adalah si anu dan si anu” (iaitu Al-Mahdi dan Pemuda Bani Tamim). Berikutan itu, Al-Mahdi akan muncul dan akan memenuhkan bumi ini dengan keadilan dan kesaksamaan.”       (Ibnu Tawus)

Apabila Imam Mahdi heboh diperkatakan oleh orang, maka itulah tandanya Imam Mahdi yang sebenar akan muncul tidak lama lagi. Jika penduduk bumi sudah heboh mengenainya, penduduk langit juga sudah terlebih dahulu heboh memperkatakan perkara yang sama, di kalangan mereka pula.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer