warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02110 13. Lelaki Bani Tamim Mesti Diikuti oleh Pemuda Bani Hasyim





02110 13. Lelaki Bani Tamim Mesti Diikuti oleh Pemuda Bani Hasyim



A. Kata sahabat RA,

“Panji-panji Hitam keluar dan menyerang as-Sufyani. Di tengah-tengah pasukan itu adalah Pemuda dari Bani Hasyim yang di tangan kirinya berkibar bendera pasukan, manakala di hadapannya adalah Syuaib bin Saleh at-Tamimi.”

Asar ini adalah lanjutan kepada keterangan yang sebelumnya. Dalam asar ini disebutkan bahawa gabungan pasukan At-Tamimi dengan Al-Hasyimi akan memerangi pasukan tentera As-Sufyani. Semasa peperangan yang amat hebat itu berlaku, Al-Hasyimi bertindak sebagai salah seorang askar yang amat berani. Tangan kanannya memegang senjata sambil berlawan menentang pihak musuh manakala tangan kirinya memegang bendera pasukan, iaitu Panji-panji Hitam yang amat terkenal itu.

Peperangan yang amat hebat ini berlaku di sekitar Khurasan, tidak jauh dari tempat Pemuda Bani Tamim bertemu dengan Al-Haris Harras. Dalam peperangan ini, pasukan tentera yang diserahkan oleh Al-Haris Harras kepada Pemuda Bani Tamim itu akan turut sama berperang. Peperangan ini dipimpin sendiri oleh Pemuda Bani Tamim. Dengan gabungan tiga pasukan yang hebat ini, mereka menjadi sebuah pasukan yang tidak terkalahkan lagi oleh mana-mana lawan pun.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer