warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02101 4. Golongan Ikhwan





02101 4. Golongan Ikhwan



A. Dari Ibnu Umar RA katanya, Rasulullah SAW ditanya oleh para sahabat RA,

“Apakah ada orang yang beriman kepadamu sedangkan mereka tidak pernah melihatmu dan membenarkan ajaranmu sedangkan mereka tidak pernah melihatmu?” Baginda SAW menjawab, “Mereka itu adalah Ikhwanku dan mereka bersama-samaku. Beruntunglah mereka yang melihatku dan beriman kepadaku dan beruntung juga mereka yang beriman kepadaku sedangkan mereka tidak pernah melihatku.” (diulang 3 kali). (Muslim)

Dalam hadis ini ada disebutkan golongan Ikhwan. Dalam hadis ini Rasulullah SAW menyatakan bahawa para Ikhwan ini lahir selepas baginda SAW wafat. Disebutkan juga bahawa orang-orang yang dipilih oleh Allah SWT untuk menjadi Sahabat baginda adalah orang-orang yang sangat beruntung. Namun baginda SAW juga menyatakan bahawa orang-orang yang terpilih menjadi salah seorang Ikhwan adalah juga orang yang sangat beruntung, dan mereka ini dinyatakan lebih beruntung berbanding dengan Sahabat kerana disebutkan Ikhwan ini beruntung sebanyak tiga kali, sedangkan Sahabat RA disebutkan beruntung hanya sekali.

Golongan Ikhwan yang dimaksudkan oleh baginda SAW ini adalah pemimpin-pemimpin kanan kepada Imam Mahdi, yang melalui merekalah agama Islam ini dinaikkan semula oleh Allah SWT ke tempat asalnya yang tinggi dan mulia, sama seperti Islam dinaikkan oleh Allah SWT pada permulaan dahulu melalui para Sahabat RA. Oleh itu, peranan mereka ini amatlah besar. Mereka hidup pada akhir zaman dan mereka adalah sebuah keluarga besar kepada Pemuda Bani Tamim. Pemuda Bani Tamim itu adalah ayah kepada mereka dan mereka pula adalah anak-anak kepada Pemuda Bani Tamim. Dan huraian lebih lanjut mengenai hal ini akan dapat dilihat pada bahagian-bahagian seterusnya. Penulis tidak akan memanjangkan huraiannya di sini.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer