warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02099 2. Imam Mahdi dan Panji-panji Hitam





02099 2. Imam Mahdi dan Panji-panji Hitam


A. Sabda Nabi SAW,

Al-Mahdi akan muncul setelah keluarnya Panji-panji Hitam dari sebelah Timur, yang mana pasukan ini tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun.”        (Ibnu Majah)

B. Sabda Nabi SAW,

Panji-panji Hitam akan keluar dari arah Khurasan, dan sementara itu kawan-kawan al-Mahdi (pula) keluar menuju ke Baitulmaqdis.”

C. Sabda Nabi SAW,

Jika kamu semua melihat Panji-panji Hitam datang dari arah Khurasan, maka sambutlah ia walaupun kamu terpaksa merangkak di atas salju. Sesungguhnya di tengah-tengah panji-panji itu ada Khalifah Allah yang mendapat petunjuk.” Maksudnya ialah al-Mahdi. (Ibnu Majah, Abu Nuaim & al-Hakim)

D. Sabda Nabi SAW,

Apabila kamu melihat Panji-panji Hitam telah diterima di sebelah wilayah Khurasan, maka datangilah dia sekalipun terpaksa merangkak di atas salji kerana padanya itu ada Khalifah Allah iaitu al-Mahdi.” ( Abu Nuaim)

E. Abdullah bin Syuraikh berkata,

Bersama-sama munculnya Al-Mahdi adalah panji-panji Rasulullah SAW, lengkap dengan cap-capnya sekali.”

F. Kata Sayidina Ali KMW,

Apabila Panji-panji Hitam menghala ke arah As-Sufyani, dan para pengikut Syuaib bin Saleh mencari-cari Al-Mahdi, dia akan muncul dari Makkah dan bersama-sama dengannya adalah Panji-panji Rasulullah SAW. Dia akan membahagi dua pasukannya mengerjakan sembahyang, setelah orang ramai meletakkan harapan kepadanya selain berpanjangan bala yang menimpa mereka. Setelah selesai sembahyang, dia mendapatkan mereka dan berkhutbah, Wahai manusia, ujian-ujian yang berterusan menimpa umat Muhammad SAW, terutamanya kepada Ahlulbait, (antaranya) adalah (kerana) kamu dikuasai dan dipersalahkan.”

Jelaslah di sini bahawa peranan Panji-panji Hitam amatlah penting sebelum kemunculan Imam Mahdi. Apa yang difahamkan ialah bahawa Imam Mahdi tidak akan muncul, melainkan setelah Pemuda Bani Tamim yang membawa Panji-panji Hitam itu muncul dan mendiri serta mempersiapkan tapak daulah untuk Imam Mahdi. Setelah itu barulah Imam Mahdi muncul. Inilah urutan yang perlu diikut oleh Imam Mahdi.

Asar oleh Imam Ali KMW ini juga memberitahu kita bahawa Imam Mahdi amat menitikberatkan sembahyang bagi para pengikutnya. Jadi, seseorang yang mengaku dirinya sebagai Imam Mahdi mestilah mendahulukan sembahyang kepada para pengikut dan umat Islam sebaik-baik sahaja beliau diangkat menjadi khalifah. Orang yang tidak berapa memberatkan sembahyang kepada para pengikutnya atau umat Islam, maka orang itu juga bukanlah Imam Mahdi yang sebenar. Sembahyang yang didirikan oleh Imam Mahdi dan para pengikutnya adalah sembahyang yang penuh khusyuk, yang mampu membina kepribadian mereka seperti pribadi para sahabat RA dan mampu pula mendatangkan pertolongan dan bantuan Allah kepada mereka secara terus.

Dan seperti biasa, apabila seseorang pemimpin itu berjaya memimpin pengikutnya kepada khusyuk dalam sembahyang, maka si pemimpin itu sendiri mahu tidak mahu mestilah terlebih dahulu adalah orang yang telah khusyuk dalam sembahyangnya kerana mustahil seorang yang tidak khusyuk dapat menunjukkan cara khusyuk kepada orang yang belum khusyuk sehingga mendapat khusyuk. Ranjau dan jeram yang menanti orang yang baru merasa khusyuk amatlah dalam dan luas, tidak akan mampu dicapai tanpa ada panduan daripada sang pemimpinnya. Dan ranjau serta jurang itu tidak akan sekali-kali diketahui oleh sesiapa pun melainkan oleh seorang yang telah pernah merasa apa itu khusyuk dan telah memahami setiap liku dan ranjaunya. Cara untuk mencapai khusyuk itu juga tidak akan diketahui oleh sesiapa pun melainkan oleh orang yang telah sampai kepadanya rasa khusyuk itu. Ilmu-ilmu seperti ini tidak ada di dalam kitab manapun, dan tidak ada juga diajarkan di universitas manapun.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer