warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02098 H. Syarat-syarat Wajib Sebelum Beliau Muncul - 1. Tapak Daulah Imam Mahdi Disediakan oleh Orang Timur





02098 H. Syarat-syarat Wajib Sebelum Beliau Muncul - 1. Tapak Daulah Imam Mahdi Disediakan oleh Orang Timur



A. Dari Abdullah bin al-Haris bin Jaz-uz Zabidi RA katanya, sabda Nabi SAW,

“Akan keluar orang-orang dari Timur, lalu mereka mempersiapkan untuk Imam Mahdi, yakni tapak pemerintahannya.”  (Ibnu Majah)

Pemuda Bani Tamim adalah suatu gelaran yang sentiasa menggentarkan hati setiap pemerintah, sejak dari zaman permulaan Islam lagi hinggalah ke hari ini. Ini dengan mudah dapat dimengertikan kerana setiap kali nama itu disebut, setiap kali itulah akan terasa kepada pihak pemerintah bahawa kedudukan mereka akan tergugat, dan kekuasaan mereka akan beralih tangan. Namun benarkah demikian? Siapa yang mengatakan demikian sehingga diyakini sangat-sangat oleh para pemerintah sejak dulu-dulu lagi? Apa yang ditakutkan sangat terhadap diri Pemuda Bani Tamim itu sehingga dianggap sedemikian rupa?

Pemuda Bani Tamim adalah gelaran kepada seorang lelaki yang tugas utamanya adalah membantu menaikkan Imam Mahdi sebagai pemerintah seluruh umat Islam. Disebutkan Bani Tamim kerana memuliakan nasabnya dan untuk mengiklankan dirinya sebagai salah seorang pemimpin umat pada akhir zaman. Kerana itulah jarang sangat orang yang mengaku dirinya sebagai Pemuda Bani Tamim, sedangkan yang mengaku dirinya sebagai Imam Mahdi sangatlah banyaknya. Memang rugi kalau seseorang itu mengaku dirinya sebagai Pemuda Bani Tamim, kerana dia mendapat kuasa pemerintahan tetapi tidak dapat dimilikinya. Pada perkiraan orang ramai dan pemerintah hari ini, orang yang mengaku dirinya sebagai Pemuda Bani Tamim adalah orang yang paling bodoh di dunia ini.

Mana tidaknya, dia yang bersusah payah dan menanggung segala macam penderitaan yang berat-berat, tiba-tiba yang mendapat senang adalah orang lain, iaitu Imam Mahdi. Dia yang susah payah mendirikan pusat pentadbiran dan pemerintahan, tiba-tiba yang memerintah adalah orang lain, bukan dia sendiri. Melakukan tugasan yang amat besar dan berat inilah yang tidak tersanggup oleh sesiapa pun jua, melainkan oleh orang benar-benar disebutkan sebagai Pemuda Bani Tamim sahaja. Hanya dia seorang sahajalah yang sanggup dan mampu berbuat demikian kerana itulah yang disebutkan oleh baginda SAW dalam banyak hadisnya.  

Memang jika dinilai dari segi lahirnya, begitulah adanya dan begitulah realiti yang berlaku. Memang telah ditentukan bahawa Pemuda Bani Tamim itu adalah orang yang benar-benar pejuang, berjuang untuk orang lain dan berjuang untuk Islam, tidak ada kepentingan peribadi walau sebesar sayap nyamuk. Ini dengan mudah dapat difahami oleh kita jika kita benar-benar menghayati maksud hadis-hadis yang menceritakan tentang diri beliau. Kelebihan beliau yang satu ini tidak mungkin akan dapat dipikul oleh sesiapa pun, melainkan beliau seorang sahaja. Hanya orang yang benar-benar berjuang untuk menaikkan Islam itu ke tempatnya yang mulia sahaja yang tidak mengira apa hasil akhir dari perjuangannya, sama ada untuk dirinya sendiri atau untuk orang lain yang diyakininya lebih baik daripada dirinya sendiri. Mana ada pejuang Islam sekarang atau pemimpin dunia hari ini yang mampu berbuat seperti itu?

Bagaimana ini boleh berlaku? Jawabnya, kerana beliau seorang yang amat ikhlas dalam perjuangannya. Hanya seorang yang ikhlas dalam perjuangannya sahaja yang mampu berbuat demikian. Lihatlah bagaimana Sayidina Khalid bin al-Walid RH semasa dilucutkan daripada jawatannya sebagai pemimpin tertinggi angkatan tentera dan menjadi seorang askar prebet biasa sahaja oleh Sayidina Umar RA. Hatinya langsung tidak berubah dan perjuangannya tetap kental seperti biasa. Kalau ada seseorang yang mampu berbuat demikian, itulah tandanya orang itu adalah seorang yang benar-benar ikhlas dalam pekerjaan dan perjuangannya.


Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer