warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02086 27. Tentera as-Sufyani Dikalahkan Oleh Tentera al-Hasyimi





02086 27. Tentera as-Sufyani Dikalahkan Oleh Tentera al-Hasyimi



A. Kata Sayidina Ali KMW,

“Sebelum munculnya al-Mahdi, pasukan berkuda as-Sufyani akan menyerang Kufah. Penduduk Khurasan pula (sibuk) keluar mencari al-Mahdi. Kemudian penduduk Khurasan itu bertemu dengan pasukan al-Hasyimi (yang berada) di tengah-tengah Panji-panji Hitam, di bawah pimpinan Syuaib bin Saleh. Penduduk Khurasan (yang dipimpin oleh at-Tamimi dan al-Hasyimi) bertembung dengan pasukan as-Sufyani di kawasan yang berbatu dan terus terjadi pertempuran yang sengit. Dalam pertempuran itu, yang unggul adalah pasukan yang membawa Panji-panji Hitam, manakala pasukan as-Sufyani melarikan diri. Ketika itulah umat manusia (sangat-sangat) berharap agar dapat menemui al-Mahdi, dan mereka terus mencarinya.”

Ucapan Sayidina Ali KMW ini adalah ulangan daripada ucapan yang sebelumnya. Lazimnya, apabila sesuatu perkara itu diulang-ulang sebut, sama ada oleh orang yang sama atau oleh orang lain, ini menunjukkan bahawa perkara yang disebutkan itu adalah perkara yang besar dan perlu diberi perhatian yang lebih oleh sekalian umat Islam. Ini ditambah lagi dengan hakikat bahawa yang menyebutkannya adalah Sayidina Ali KMW sendiri, salah seorang sahabat yang terkemuka, sepupu kepada Rasulullah SAW dan sekali gus menantu kepada Rasulullah SAW. Biar pun riwayatnya berlain-lain lafaznya daripada yang sebelum ini, tidaklah bererti salah satunya dusta kerana boleh jadi ucapan-ucapan ini disebutkan pada masa yang berlainan, di tempat yang berlainan dan kepada orang yang berlainan pula.


Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer