warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02058 13. Dunia Dipenuhi Dengan Penindasan





02058 13. Dunia Dipenuhi Dengan Penindasan



A. Sayidina Ali bin Abi talib KMW berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda,

“Jika cuma tinggal sehari sahaja sebelum kiamat tiba, nescaya Allah pasti akan mengutuskan seorang lelaki dari kaum keluargaku yang akan memenuhkan dunia ini dengan keadilan dan kesaksamaan, seperti sebelumnya bumi ini dipenuhi dengan penindasan.”

Sudah menjadi kelaziman umat manusia sejak anak-anak Nabi Adam AS lagi, terutamanya pada hari ini, apabila merasakan dirinya kuat dia akan menindas pihak yang dirasakan lemah. Pada hari ini keadaan itu amatlah ketara walau di mana sekali pun kita berada. Orang-orang yang diberi kuasa akan menindas rakyat jelata dan orang-orang jahat akan menguasai orang ramai. Orang kaya selalu menindas orang-orang yang kurang berada dengan pelbagai cara dan bentuk, daripada yang sekasar-kasarnya hinggalah kepada yang selembut-lembutnya. Yang miskin sesama miskin juga saling tindas-menindas. Yang kaya dengan yang kaya juga turut menindas antara sesama mereka. Pendeknya, tindas-menindas sentiasa berlaku di mana-mana sahaja, tidak kira siapa dan bagaimana.

 Yang ada ilmu agama juga menindas sesama umat Islam. Yang pandai, cerdik dan pintar akan menindas yang bodoh dan tidak berilmu. Yang sesama pintar pun saling telan-menelan. Yang bodoh dengan yang bodoh juga selalu berlaku tipu-menipu dan makan-memakan antara sesama mereka. Sesiapa yang terpilih mendapat kuasa pemerintahan di sesebuah negara, pasti lambat laun akan berlaku zalim juga, dan pasti akan menindas pihak-pihak yang menentangnya, biar apa pun matlamat perjuangannya atau fahaman politiknya. Yang kuat dengan yang kuat juga saling berbenturan, apatah lagilah antara yang kuat dengan yang lemah.

Dalam keadaan yang sering berlaku tindas-menindas inilah Allah SWT akan mengutuskan Imam Mahdi, dari kalangan Ahlulbait untuk membetulkan kemanusiaan yang telah terlalu rosak itu. Tugas Imam Mahdi ini amatlah besar untuk dipikulnya, tetapi beliau sentiasa mendapat pertolongan daripada Allah dalam setiap urusannya, sehingga perkara yang besar pun dapat diselesaikannya dengan amat mudah pula.


Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer