warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02050 5. Yang Haram Dihalalkan





02050 5. Yang Haram Dihalalkan



A. Kata sahabat RA,

“Al-Mahdi tidak akan muncul sebelum berlakunya suatu masa di mana semua perkara yang haram dianggap halal. Kemudian dia diserahi jawatan Khalifah, sedangkan ketika itu dia sedang berada di rumah. Dan dia adalah sebaik-baik penduduk bumi (pada ketika itu).”

Sudah jelas berlaku, tepat seperti yang disebutkan, iaitu satu lagi tanda akan muncul Imam Mahdi ialah apabila yang haram dianggap halal. Apabila yang haram dianggap halal, maka yang halal pula akan dianggap haram. Itu sudah menjadi suatu tabii kehidupan beragama. Setiap yang halal itu jelas hukumnya, dan setiap yang haram juga jelas hukumnya. Tidak perlu takwil-takwil lagi. Hanya yang syubhat sahaja yang perlu berhati-hati kerana ditakuti menjadi haram atau sebenarnya merupakan sesuatu yang haram.

Namun, rupa-rupanya perkara yang sudah tetap dan jelas hukumnya haram pun, pada akhir zaman ini, dapat dihalalkan juga. Bagaimana perkara yang sebesar ini boleh bertukar hukumnya? Tidakkah itu suatu perkara yang amat pelik dan melawan arus? Sungguhpun perkara ini amat besar dan amat sukar berlaku, rupa-rupanya pada akhir zaman ini semuanya boleh berlaku. Perkara yang sudah muktamad hukumnya, dapat dihalalkan juga. Dan seperti yang kita ketahui sehingga kini, sudah ada beberapa perkara yang sebelumnya dihukumkan haram kerana hukum asalnya haram, sudah dapat dihalalkan. Dan lebih ganjil lagi, perkara yang hukum asalnya halal dan muktamad halalnya, hari ini sudah dapat diharamkan dan ditukar hukumnya kepada haram.

Sebenarnya, tanda-tanda ini apabila berlaku, menunjukkan sudah amat dekat dengan masa keluarnya Imam Mahdi ke dunia ini. Dan tidak syak lagilah, bahawa inilah zamannya dan inilah masanya untuk beliau menzahirkan dirinya ke tengah-tengah masyarakat Islam. Seterusnya beliau akan memimpin seluruh manusia kepada jalan yang benar dan tepat mengikut sunnah Rasulullah SAW.

Hujung asar ini menyebutkan bahawa Imam Mahdi adalah sebaik-baik manusia yang ada di atas bumi ini pada ketika itu. Penyataan ini sekali gus menguatkan lagi maksud hadis Rasulullah SAW yang menyebutkan demikian. Penyataan yang berulang-ulang ini menyatakan bahawa Imam Mahdi tidak syak lagi adalah orang pilihan Allah SWT untuk kita yang hidup pada akhir zaman ini.


Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer