warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02044 14. Manusia Hidup Sangat Aman





02044 14. Manusia Hidup Sangat Aman



A. Kata tabiin RH,

“Panglima perang al-Mahdi adalah orang yang paling terpilih. Penolong dan pembaiat al-Mahdi adalah penduduk Kufah, Yaman dan para Wali Abdal  dari Syam. Yang berada di hadapan al-Mahdi adalah Jibril dan Mikail. Dia sangat dicintai oleh makhluk, kepemimpinannya mampu menyelesaikan masalah bencana yang sedang menjadi-jadi, penduduk bumi berasa aman tenteram sehinggakan lima orang wanita dapat melakukan ibadat haji dengan (penuh aman) tanpa seorang pun muhrim (yang mengawal). Mereka tidak berasa takut (terhadap apa pun sepanjang perjalanan dan semasa mengerjakan haji) melainkan kepada Allah.”

Ucapan tabiin ini menceritakan dengan jelas beberapa perkara mengenai Imam Mahdi dan keadilan pemerintahannya, yang antaranya  adalah seperti berikut:

  1. Perakuan daripada Nabi SAW sendiri bahawa pemimpin perang Imam Mahdi adalah dari kalangan orang-orang yang amat terpilih, seperti terpilihnya para sahabat RA dahulu semasa Perang Badar Kubra. Hal ini diakui sendiri oleh Rasulullah SAW, rasul kita yang amat dicintai itu. Mereka ini sanggup menentang arus jahiliyah yang amat dahsyat melanda seluruh dunia, sedangkan jumlah mereka amatlah sedikit, cuma 314 orang sahaja, sedangkan jumlah seluruh manusia di dunia pada hari ini mencecah angka berbilion-bilion.
  2. Penolong Imam Mahdi adalah yang seramai tiga ratus empat belas orang, yang dipanggil Al-Ikhwan. Dari kalangan Ikhwan ini, empat puluh orang daripadanya dipilih sebagai pemimpin, dipanggil sebagai Ar-Rufaqak. Dari kalangan Ar-Rufaqak itu, ada dua puluh lima orang lagi yang lebih terpilih, dipanggil At-Talakan. Dari kalangan At-Talakan itu, terpilih lagi sepuluh orang yang paling utama di kalangan Ikhwan itu, yang dipanggil Al-Hawariy. Mereka ini semuanya akan membaiat Imam Mahdi sebagai orang kanannya. Mereka datang dari ‘Kufah’, iaitu dari Timur, bukan Kufah sebenar yang berada di Iraq itu. Dikatakan Kufah kerana mereka sebelum datang ke Makkah, singgah dan berehat di Kufah seketika, serta berperang dengan tentera as-Sufyani di sekitar Kufah. Maka kerana itu, mereka pun dipanggil oleh hadis Rasulullah SAW sebagai ‘Penduduk Kufah.’
  3. Pembaiatnya adalah juga penduduk Yaman, iaitu yang datang dari sebelah utara Afrika. Juga para wali abdal yang datang dari Syam, jumlahnya empat puluh orang lelaki dan empat puluh orang wanita.
  4. Malaikat Jibril dan Mikail turut berada bersama-sama dengan Imam Mahdi, membantunya melaksanakan hukum-hukum Islam, memerangi musuh-musuh Islam dan melawan Dajjal. Malaikat Jibril akan sentiasa berada di kanan Imam Mahdi manakala malaikat Mikail akan sentiasa berada di sebelah kiri Imam Mahdi. Kedua-duanya sentiasa membantu Imam Mahdi atas perintah daripada Allah SWT sendiri.
  5. Imam Mahdi sangat dicintai oleh sekalian makhluk di bumi dan di langit termasuk para malaikat dan haiwan. Tidak ada suatu pun makhluk yang bernyawa di atas muka bumi ini, melainkan semuanya mencintai Imam Mahdi. Hanyalah orang-orang munafik, orang-orang Yahudi, iblis, syaitan-syaitan dan jin-jin kafir sahaja yang tidak menyukai Imam Mahdi.
  6. Bumi menjadi aman, keberkatan dipulihkan dan hidup penuh aman.
  7. Tiada lagi ketakutan kerana manusia secara lazimnya ketika itu sudah menjadi orang yang baik-baik dan sangat taat kepada Allah. Mereka juga amat takutkan azab neraka di akhirat kelak.

Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer