warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02042 12. Imam Mahdi Adalah Penghulu Sekalian Mujaddid





02042 12. Imam Mahdi Adalah Penghulu Sekalian Mujaddid



A. Sabda Nabi SAW,

“Sesungguhnya Allah membangkitkan bagi umat ini, seorang mujaddid yang akan membaharui agamanya pada setiap awal seratus tahun.”      (Al-Hakim, al-Baihaqi, Ibnu Hajar, Abu Daud & al-Iraqi)

Telah diutuskan kepada umat Islam seramai tiga belas orang mujaddid. Mereka ini adalah pemimpin manusia yang berwatak nabi kecuali Khalifah Umar bin Abdul Aziz, yang sekali gus merangkap sebagai pemerintah. Tetapi di antara mereka ini, tidak seorang pun yang dapat kita katakan sebagai ketua mujaddid, dan tidak ada seorang pun yang melantik atau mengisytiharkan mana-mana antara mereka itu sebagai ketua mujaddid.

Oleh yang demikian, ketua mujaddid itu adalah orang yang paling awal sebutnya tetapi paling akhir keluar dan dilantik sebagai mujaddid, seperti halnya penghulu rasul-rasul adalah yang terawal sebutnya tetapi yang terakhir keluarnya di kalangan mereka. Ketua mujaddid ini adalah seorang yang sangat istimewa, seperti juga halnya Nabi Muhammad SAW adalah rasul yang sangat istimewa berbanding sekalian rasul yang pernah diutuskan kepada manusia. Dan sangat benarlah bahawa Imam Mahdi itu adalah penghulu sekalian mujaddid, sekali gus merupakan juga penghulu Sahibul Zaman bagi umat ini.


Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

risalah kedatangan imam mahdi

lebih banyak maklumat tentang imam mahdi, isa dan dajjal ada kat http://imam-mahdi.zxq.net atau http://mahdiketuamujadiddunia.blogspot.com, sangat banyak makluamat baru yang tidak tercapai oleh akal

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer