warning: Creating default object from empty value in /usr/home/www/hikmah/html/program/lib.php on line 582.

02033 3. Kelebihan Semasa Pemerintahannya





02033 3. Kelebihan Semasa Pemerintahannya



A. Dari Abu Hurairah RA berkata, Rasulullah SAW bersabda,

“Bumi akan mengeluarkan ketulan-ketulan emas dan perak dari dalam perutnya seperti tiang-tiang.” Sabdanya lagi, “Lalu seorang pencuri datang (dengan tujuan mahu mengambil harta itu) kemudian berkata (kepada dirinya), “Kerana mencuri inilah tanganku akan dipotong.” Pembunuh datang (dengan tujuan mahu mengambil harta itu) kemudian berkata, “Kerana mencuri inilah aku akan dibunuh.” Pemutus tali persaudaraan datang (dengan tujuan mahu mengambil harta itu) kemudian berkata, “Kerana mencuri inilah aku akan memutuskan lagi tali persaudaraanku.” Kemudian ketiga-tiga mereka meninggalkannya dan tidak mengambil sedikit pun daripadanya.”  (Ibnu Majah)

Terdapat terlalu banyak hadis dan riwayat yang menyebutkan Imam Mahdi akan mengeluarkan harta benda pada masa pemerintahannya dan hadis di atas adalah salah satu daripada sekian banyak hadis yang menceritakan hal yang demikian. Sebagai perbandingan, pada hari ini, jika ada orang mendengar emas tertanam di sekian-sekian tempat, pasti beribu-ribu orang akan mendatanginya, siang atau malam. Setiap orang akan cuba mendapatkan harta itu, walaupun hanya memperoleh sedikit. Ramai yang rela bersusah payah, malah sanggup mati semata-mata kerana mahu mendapatkannya. Contohnya ialah terjumpanya lombong emas di Rusila, Terengganu beberapa tahun dahulu.

Lebih teruk lagi, bukan sahaja emas yang tertanam diambil orang, bangkai kapal lama yang dibuat daripada kayu pun, berebut orang ramai mengambilnya untuk dibawa pulang. Jika difikirkan sekali, apalah gunanya kayu yang sudah reput itu, dan apakah nilainya kepada kita? Malah kadang-kadang besi buruk tertanam di belakang rumah pun disangka harta karun. Heboh sekampung bercerita tentang hal itu. Apa gunanya besi buruk yang sudah berkarat? Begitulah teruknya kemiskinan jiwa manusia umumnya pada hari ini.


Artikel ini adalah bagian dari buku Imam Mahdi : Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer